Jyri Turunen on menehtynyt

Ju-jutsuklubin pitkäaikainen jäsen ja pidetty valmentaja Jyri Turunen menehtyi nopeasti edenneeseen sairauteen 59 vuoden iässä 4.7.2024. Turunen oli aikaansaava ja aktiivinen Ju-jutsuklubilainen, hän oli useita vuosia mukana Hokutoryu ju-jutsun ja Kyokushin Karaten ohjaus- ja valmennustoiminnassa.

Turusella oli merkittävä rooli Ju-jutsuklubin Hokutoryun full contact ottelijoiden valmentamisessa, kilpailuissa hän toimi Klubin ottelijoiden avustajana. Hänen osaamistaan arvostettiin myös laajemmin, sillä hänet valittiin Suomen joukkueen ottelijoiden avustajaksi Italian Gaetassa pidettyihin EM-kisoihin 2018.

Hänen suurin mielenkiintonsa kohdistui kuitenkin junioreiden valmentamiseen, junioreille hän oli tiukkaa järjestystä vaativa, lempeä isähahmo. Junioreiden ohjaus ei ollut hänelle vain valmentamista, se oli elämään kasvattamista. Kyokushin Karate oli Turusen toinen lempilaji, siinä hän sparraili ja ohjasi harjoituksia.

Turunen palkittiin valmennustoiminnastaan kunniakirjalla Helsingin Ju-jutsuklubin 40-v. juhlassa vuonna 2017. Vuoden Ju-jutsuklubilaiseksi hänet valittiin v. 2021. Opetusministeriö tunnusti hänen ansionsa ja myönsi hänelle Suomen urheilu- ja liikuntakulttuurin ansiomitalin v. 2022.

Me kaikki Ju-jutsuklubilla tulemme muistamaan Jyrin rehtinä ja hyvänä ystävänä, hänen poismenonsa koskettaa Ju-jutsuklubilla jokaista. Jyriä jäi laajan ystäväpiirin lisäksi kaipaamaan puoliso, lapset ja lastenlapset.

Jokainen kamppailija, oli kuinka hyvä tai kova tahansa, kohtaa jonain päivänä sen vastustajan, joka vie lopulta aina voiton. Jyri kohtasi hänet nyt. Ikuinen rauha Jyrille!

Soke Auvo Niiniketo 10. dan